ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

به مرجع تخصصي حوزه توريست خوش آمديد.

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان

۲ بازديد

بلكه از اولين روزي كه مرد خردمند روي زمين ظاهر شد و سر خود را به سوي آسمان بلند كرد و عظمت شگفت انگيز او را ديد ، اين جاذبه وجود داشته است. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان به اين دليل است كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب او و …

ريشه باورهاي غلط مردم درباره نجوم و آسمان https://majalehirani.ir/2021/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ Thu, 07 Oct 2021 01:32:07 0000 دانش و سلامت https://majalehirani.ir/2021/ريشه-باورهاي-غلط-مردم-درباره-نجوم-و-آسم/ بلكه از اولين روزي كه مرد خردمند روي زمين ظاهر شد و سر خود را به سوي آسمان بلند كرد و عظمت شگفت انگيز او را ديد ، اين جاذبه وجود داشته است. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان به اين دليل است كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب او و …

بلكه از اولين روزي كه مرد خردمند روي زمين ظاهر شد و سر خود را به سوي آسمان بلند كرد و عظمت شگفت انگيز او را ديد ، اين جاذبه وجود داشته است. تأثير اين دانش در اعماق انديشه و ذهن انسان به اين دليل است كه نجوم بخشي از دانش محل بازتاب او و آنچه از آسمان مي بيند و تجزيه و تحليل منطقي كه در دانش آنها دارد ، شده است.
اين دانش ، مانند بسياري از علوم باستاني ديگر ، در طول قرن ها با توهمات و تخيلات زيادي تركيب شده است و به يك علم نيمه نجيب به نام نجوم و نجوم تبديل شده است. هزاران سال است كه نجوم با اين فانتزي علمي تخيلي در ارتباط است كه تأثير عميقي بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاريخ نجوم و اكتشافات آن به طور گسترده اي نوشته شده است و شايد يكي از روان ترين آنها كتاب خوابگردان باشد كه زندگي انسان را از نخستين دوران تا به امروز با دانش نجومي دنبال كرده است.
من شخصاً تحت تأثير اين اثر كوستلر قرار گرفته ام و اين علاقه در عشق من به آسمان نهفته است زيرا مادرم تختم را در هواي آزاد پهن مي كند و بين عشق و ترس بر سر من ، هيچ گاه از لحاف خود بيرون نمي آيم. به آسمان نگاه كردم و بعد از مدتي آن را با ترس به صورتم كشيدم.
داستان چگونگي تغيير علم نجوم در سده هاي پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنين تحولات انقلابي نجوم در قرن حاضر ، موضوعي است كه در بسياري از كتابها و نشريات به آن پرداخته شده است.
در ايران ، مجله Astronomy اين دانش را عاقلانه در زمينه تاريخ و تحقيق و توسعه فعلي به متقاضيان ايراني ارائه مي دهد. من اين مجله را به عنوان يك ايراني علاقمند به اين حوزه در معرض ديد عموم قرار دادم. اما سالها متاسفانه من آن را با كمي مشكل ديدم. اين بار ، با مرور مسائل مختلف آن ، به اهميت انتشار اين مجله پي بردم ، هم از نظر تقويت ديدگاه هاي آنها براي گسترش علم در بين مردم و هم براي اهداف ديگر ، كه به آنها اشاره خواهم كرد.

داستان از اين قرار است كه من فكر مي كنم بسياري از اشتباهات كنوني مردم در تصورات غلط درباره بهشت ​​نهفته است. اين بر اساس وجود دانش شبه در ميان انسان ها است ، كه هزاران سال است افراد غيرمسئول علمي از نظر مردم به مردم ابراز كرده و زندگي آنها را ساخته اند. در واقع ، در اينجا دو موضوع وجود دارد ، به ويژه نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در نجوم. دوم ، تأثير عميق اين دانش غلط بر زندگي مردم عادي.
اگر قرار است جامعه بشري اصلاح شود ، بايد توجه داشت كه بخش قابل توجهي از فروپاشي و البته عقب ماندگي مربوط به همان دانش غلطي است كه نه تنها در نجوم بلكه در بسياري از مسائل ديگر نيز وجود دارد. در پزشكي هم همينطور است. انواع اطلاعات غلط علمي مشكلات زيادي را براي انسان ايجاد كرده است. برخي از اين تصورات غلط كلامي هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشكي ، اين اعتقاد خاص وجود دارد كه ما اين واقعيت را كنار مي گذاريم كه به پزشك نياز نداريم و هر كسي كه باعث درد شده است تحت درمان قرار مي گيرد. يا به نام افسانه در نجوم ، مطالب بي اساس در مورد بدبختي هاي آن روزها گفته مي شود كه مورد قبول بسياري از علماي ديني نيست ؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها به عنوان راهنماي زندگي در دسترس مردم بوده اند. اما بخش ديگري از اشتباهات مربوط به مسائل داخلي خود اين دانش است.
واقعيت اين است كه ستارگان بر زندگي انسان تأثير مي گذارند و باعث قدرت گرفتن يك سلسله يا سقوط از قدرت مي شوند ، يا اينكه ثروت يك مرد را مي توان از طريق فال خود به دست آورد. ده ها هزار صفحه در كتابهاي نجومي قديم در اين زمينه در بين مسلمانان و غير مسلمانان وجود دارد كه به طور منظم به نام علم تكثير و توزيع مي شود. بنابراين ما مي بينيم كه چگونه شبه علم مي تواند يك ذهنيت غيرعلمي براي ما ايجاد كند و سپس ، با توجه به ايمان عميق به آنها و نقش عميقي كه اين دانش در زندگي بشر ايفا مي كند ، مشكلات زيادي را براي ما ايجاد مي كند.
به نظر من ، اگر ما داستان اثرات كاذب شبه نجوم و ويراني هاي ناشي از جنگ و غيره را مرور كنيم ، حجم زيادي كتاب وجود خواهد داشت. تصحيح اين ايده ها مستلزم اراده اي قوي است كه مي تواند دانش غلط و غلط را از اذهان مردم حذف كند ، و اين اتفاق نمي افتد مگر با ترويج علم در بين مردم براي قرن ها به گونه اي كه ذهن سفت و سخت جامعه باشد. قادر به نفوذ ممكن است بسياري از علوم از نفوذ عمومي برخوردار نباشند ، اما نجوم زمينه اي است كه آگاهي عمومي در آن تأثير شگرفي دارد.
متأسفانه ، به دليل غفلت از اين جنبه ، گاهي اوقات ، پس از صدها سال كشفيات علمي قابل توجه در اين زمينه يا پزشكي ، احساس مي كنيم كه اطلاعات نادرست هنوز ذهن افراد را درگير كرده و آنها را به حركت در مي آورد. اجازه گرفته شده است. از اين منظر ، من نجوم را يك مجله علمي مي دانم كه طبقه متوسط ​​جامعه را نيز هدف قرار مي دهد ، و از اين جهت مي خواهم از همه افرادي كه در اين چند دهه انجام داده اند تشكر كنم. زيرا من آن را نه تنها در زمينه تاريخ علم يا ترويج عمومي آن ، بلكه نوعي اصلاح مي بينم.

*در شماره ويژه سي ساله مجله Astronomy منتشر شده است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.