امام زمان منجي يا امام زمان رخنه‌پوش

به مرجع تخصصي حوزه توريست خوش آمديد.

امام زمان منجي يا امام زمان رخنه‌پوش

۱۱ بازديد

اگرچه پيشرفت علمي و انباشت تجارب تاريخي بشر راحتي زيادي را براي وي به همراه داشته است ، اما واقعيت اين است كه وي در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرده است ، بنابراين هر روز در حال بررسي يافته ها و يافته هاي خود است. او به دنبال راه درست است و داده …

امام زمان منجي يا امام زمان رخنه‌پوش https://majale-rooz.ir/2021/03/امام-زمان-منجي-يا-امام-زمان-رخنه‌پوش/ مجله روز Wed, 31 Mar 2021 07:05:08 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/03/امام-زمان-منجي-يا-امام-زمان-رخنه‌پوش/ اگرچه پيشرفت علمي و انباشت تجارب تاريخي بشر راحتي زيادي را براي وي به همراه داشته است ، اما واقعيت اين است كه وي در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرده است ، بنابراين هر روز در حال بررسي يافته ها و يافته هاي خود است. او به دنبال راه درست است و داده …

اگرچه پيشرفت علمي و انباشت تجارب تاريخي بشر راحتي زيادي را براي وي به همراه داشته است ، اما واقعيت اين است كه وي در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرده است ، بنابراين هر روز در حال بررسي يافته ها و يافته هاي خود است. او به دنبال راه درست است و داده هاي مذهبي يكي از آنهاست ، اگرچه آنچه اديان به او ارائه مي دهند ، به دليل رويكردهاي سودآور غالب رهبران / مديرانش ، هنوز نتوانسته است آنها را ارضا كند.

هاراري در اولين درس از بيست و يك درس براي قرن 21، از جانب نا اميدي گفته مي شود كه پس از دو آزمايش يا داستان توسط نيويورك ، برلين ، لندن و مسكو با عناوين فاشيست ، كه در سال 1938 (با جنگ جهاني دوم) ناپديد شد و كمونيسم ، كه در سال 1980 با مقدمه شوروي تحقق يافت . اكنون با داستان سوم ، ليبرال ، كه از نظر وي ، با تمام سلطه و جهاني شدن ، بحث و جدال است ، دو پديده خروج انگليس از اتحاديه اروپا در سال 2016 (Brexit) و رونق دونالد ترامپ وارد شده است. مرحله جديدي است و اساساً به مرحله ناكارآمدي و بي ثباتي شديد رسيده است و شعارهاي چشمگير آن ، كه در عزت آزادي و سيستم دموكراتيك منعكس شده بود ، به شدت خرد شده و امروز ، با پايان داستان پشت سر آن ، (1) از سر راه خود خارج شده است و اين داستان ايده آل به نيازها يا نگراني هاي زمان پاسخ نمي دهد. به گفته هراري ، سردرگمي در تعيين هدف ، ليبرال ها را مجبور كرده است كه در قالب مفاهيم آخرالزماني فكر كنند ، كما اينكه انحراف از داستان پايان خوش آن تنها مي تواند به اين معني باشد كه ما اكنون به سمت آرماگدون (نبرد نهايي بين خير و شر) مي شتابيم. اشتباه ، قبل از روز قضاوت) ، ما در حال حركت هستيم. سپس ادامه دهيد: وقتي توانايي خود در مواجهه با واقعيت را از دست مي دهيم ، ذهنمان در سناريوهاي فاجعه بار گير مي كند..(2)

هراري كه به گفته برخي ، مطالعه اي خردمندانه و منحصر به فرد در توضيح تاريخي جهان بشريت دارد ،(3) در اين گفتار ، به نكته ظريفي اشاره شده است كه قابل تأمل است ، حتي اگر متناسب با همه ادعاهاي وي نباشد. تجربه انساني در تهيه الگويي براي يك زيست شناسي برتر و انساني با برخورد با موانع / كوه يخ بزرگي روبرو شده است كه تنها بخشي از آن براي انسان آشكار شده است. هيچ يك از داستانهاي اختراع شده نمي توانند نيازهاي اساسي انسان را برآورده كنند ، همانطور كه تواين ب در كتاب خود در گذشته انجام مي داد ، زماني كه تمدن غرب هرگز با اين بحران ها روبرو نبوده است. تمدن در گياه آزمايشيوي از چالش هايي كه البته در دو مقوله خلا معنويت و رشد ملي گرايانه با آن روبرو خواهد شد صحبت كرد. بنابراين اين س Theال مطرح است كه چه اميدي مي تواند زندگي را ممكن كند؟

همانطور كه مشخص شد ، هاراري بر اساس ديدگاه مادي خود ، نبرد نهايي خير و شر را در يك سناريوي فاجعه بار توصيف مي كند و البته راه ديگري را براي فرار از بحران هاي پيش آمده پيشنهاد مي كند كه از حوصله اين مقاله خارج است. نقطه اختلاف با آنها ، زيرا او مي داند كه به درگيري خير و شر و آمدن منجي يا اصلاح كننده آخرالزمان ، كه در همه اديان يكتاپرست است ، ايمان داشته باشد. آيين زرتشت ، يهوديت ، مسيحيت و اسلام هزاران سال است كه مورد پشتيباني قرار گرفته و با اندازه داده هاي آسماني مستند شده و به چالش كشيدن و زير سوال بردن آن آسان نيست.

آنچه در اينجا بايد مورد توجه قرار گيرد ، نقش امام زمان / ناجي و مصلح جهاني در زندگي بشر مبتني بر انديشه شيعه است كه به طور خلاصه مي توان به شرح زير شرح داد: مي آيد و سپس با او و ستمگران مي جنگد ، جهان را پر مي كند با خير و عدالت ، درگيري بين خير و شر با او پايان مي يابد ، خير بر تخت سلطنت مي نشيند ، سعادت جهاني مي شود ، ظلم و استبداد از بين مي رود ، بي عدالتي از بين مي رود و زندگي ايده آل محقق را از بين مي برد. در دنياي بشري ، انسان ها با آرامش و اعتماد كامل در كنار هم مي ايستند و در يك چشم انداز كلان ، تمدني كامل و مطلوب تحقق مي يابد و به نظر مي رسد آنچه بشر در آرزوي دستيابي به آن در طول تاريخ بوده است. بدون شك اين چشم انداز براي همه اميدوار كننده و مفرح است ، اما اين بينش يا اعتقاد نمي تواند ضعف ها يا كاستي ها را توجيه كند و يا اجازه بي عدالتي ها و نارسايي ها در جامعه بشري را بدهد.

تقليل امام زمان به شخصيتي منحرف كه كمبودهاي مديريتي افراد را توجيه كند يا اجازه دهد بي مسئوليتي فرهنگي ، اجتماعي و سياسي مردم – همانطور كه برخي از مدعيان / حجتيه گفتند – بيش از هر چيز ديگري سرپوش بگذارد. آنها ناكارآمدي ها و ضعف هاي خود او هستند و باعث شرمندگي حقيقت ناجي مي شوند ، كه انگيزه ، مسئوليت ، تعهد ، كوشش و شايسته سالاري را در خود دارد و اگر خلاف اين عمل كند ، مسلما باعث مسموميت ذهن و اين وظايف انساني را تغيير داده و سرانجام نااميد خواهد كرد. اين به يك ناآرامي تبديل خواهد شد كه با فلسفه انتظار و ظهور مصلح سازگار نيست.

* عضو هيئت آموزشي م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامي

منبع و پيوست ها:
بيست و يك درس براي قرن 21، يوهان نوح هراري ؛ تمدن در گياه آزمايشي، آرنولد تواين ب. پايان داستان، فرانسيس فوكوياما.
1. نظريه پايان تاريخ ، ارائه شده توسط فرانسيس فوكوياما ، بر آرمان ليبرال دموكراسي به عنوان عالي ترين دستاورد تاريخ بشري اصرار دارد.
2. هراري ، بيست و يك درس براي قرن 21 ، ص. 13 به بعد
3. سخني از صاحبان آن به نقد كتاب هاي هراري.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.